Slimme tips om personeelstekort aan te pakken
Hoe vind je nu goed personeel?
Veel bedrijven worstelen momenteel met een ernstig personeelstekort. Dit fenomeen doet zich in alle branches voor. Om voor moeilijk in te vullen vacatures toch mensen te vinden, worden meestal de salarissen verhoogd. Dat lijkt een logische stap, maar de praktijk is weerbarstig. Het kost veel geld en het kan leiden tot scheve gezichten bij de andere medewerkers. Ook kan hierdoor de prikkel ontbreken om nog stappen te zetten binnen de organisatie. Daarom geven we hieronder slimme tips om personeelstekort aan te pakken.
In scholing investeren
Het loont om als bedrijf te investeren in het opleiden, bijscholen en tijdig omscholen van bestaande medewerkers. Zij hebben meestal kennis en ervaring die niet optimaal wordt ingezet. Door hen altijd de kans te geven op verdere ontwikkeling, wordt je als bedrijf een aantrekkelijke werkgever. Biedt sollicitanten naast een aantrekkelijke baan dus ook interessante carrièremogelijkheden.
Werkzaamheden uitdagend maken
Het is interessant om te kijken welke mogelijkheden er zijn als het gaat om taakroulatie en taakverrijking in je bedrijf. Zo kan het werkaanbod optimaal verdeeld worden. Je kunt hierin ook nog een stap extra zetten door je medewerkers zelf hun functie te laten vormgeven en invullen. Deze manier van werken bevordert bij iedereen het werkgeluk en vermindert de kans dat mensen vastlopen in hun loopbaan. Zo voorkom je dat mensen met al hun competenties de deur uitlopen en naar een ander gaan zoeken.
Employee branding
Zit je bedrijf bijvoorbeeld in Rotterdam? Met employee branding en HR advies in Rotterdam zorg je voor meer bekendheid en herkenbaarheid van je bedrijf. Je zet dan je medewerkers in als ambassadeurs. Zij dragen dan de boodschap uit dat nieuwe en bestaande medewerkers eigenlijk alleen maar voor jouw bedrijf willen werken. Bijvoorbeeld omdat de bedrijfscultuur hen zeer aanspreekt, dankzij de korte lijnen, de uitdagingen, de loopbaankansen, de scholingsmogelijkheden, de collegialiteit, gezelligheid, en nog veel meer. Enthousiaste medewerkers zijn de beste en meest kostbare ambassadeurs. Als geïnterneerden dat zien, heeft dat een zeer positief effect.
Wil je reageren op dit artikel of heb jij slimme tips voor ons? Stuur je bericht dan naar ons via het contactformulier op de website.